Wszyscy słyszeliśmy o aferach z udziałem producentów samochodów, którzy wprowadzali w oprogramowaniu sterującym silnikiem algorytmy umożliwiające wykrycie testu spalania, a w efekcie zaniżającego wyniki takiego testu nawet o kilkadziesiąt procent. Wiemy też w praktyce, że nowe auta mają w katalogach podane nierealne wyniki spalania. To zasada nr 1 – nie kierować się folderami producenta. Co zatem robić – są dwie metody.
Pierwsza – czytanie testów prowadzonych w realnym ruchu drogowym przez prasę motoryzacyjną.
Druga – analiza informacji podawanych na portalach kierowców, forach internetowych albo np. stronie autocentrum .
W ten sposób można ustalić faktyczne spalanie aut i wybrać te najoszczędniejsze. Oczywiście kierując się zasadą – im mniejsze auto, tym mniejsze spalanie, diesel pali mniej niż benzynowy, hybryda jest oszczędna wyłącznie w mieście.
Ale dzisiaj miałem podać listę takich przykładowo oszczędnych aut. Oto one (wybrano wg kryterium wielkości i popularności na polskim rynku oraz danych z przywołanego autocentrum.pl):
Auta małe
- Toyota Yaris – diesel 4,8 l/100 km (aktualna wersja od 2011 r.), podstawowy silnik benzynowy 5,8 l/100 km (aktualna wersja), podstawowy silnik benzynowy 5,6 l/100 km (poprzednia wersja).
- Skoda Fabia – diesel 4,6 l/ 100 km (aktualna wersja od 2014 r.), podstawowy silnik benzynowy 5,7 l/ 100 km (aktualna wersja), podstawowy silnik benzynowy 6,2 l/100 km (poprzednia wersja).
- Na drugim biegunie jest Mini, którego podstawowy silnik benzynowy w poprzedniej wersji spalał 7,2 l/100 km.
Auta kompaktowe:
- Toyota Auris – podstawowy diesel 5,2 l/100 km (aktualna wersja), podstawowy silnik benzynowy 6,5 l/100 km (aktualna wersja), hybryda 4,9 l/100 km (aktualna wersja).
- Skoda Octavia – podstawowy diesel 4,8 l/ 100 km (aktualny model), podstawowy silnik benzynowy 5,6 l/100 km (aktualna wersja).
- Alfa Romeo Giulietta – silnik benzynowy 120 KM – 7,8 l/100 km.
Auta klasy średniej:
- Skoda Superb – podstawowy diesel aktualnej wersji 4,9 l/100 km.
- Ford Mondeo – podstawowy diesel poprzedniej generacji 6,2 l/100 km.
- Mercedes C- klasse – diesel poprzedniej generacji o mocy 170 KM – 5,7 l/100 km.
- Volvo s60 – benzyna aktualnej generacji o mocy 306 KM – 11,6 l/100 km
Jak widać porównując tylko silniki podstawowe aut typowych w klasie kompakt (tzw. klasa Golfa czyli najpopularniejsza) mamy różnice przekraczające 2 l/100 km przy silnikach benzynowych (ok. 10 zł/100 km), a w klasie średniej i porównaniu diesel/benzyna może to być wartość ponad dwukrotna (11,6 wobec 4,9 l/100 km) czyli 35 zł/100 km. Dla kogoś kto robi moje przebiegi (14.000 km) każdego roku w kieszeni zostaje nam blisko 5.000 zł.