Ostatnio pisałem o moich najtańszych samochodach. Teraz dla porównania o najgorszej wpadce, czyli aucie, który miał być tani . Aby zachować proporcje ponownie przyjąłem okres użytkowania 5 lat, przebieg 10 tys. km i ceny aktualne.
Najdroższym samochodem w mojej historii jest – Renault Scenic II 1.9 dci. Nie zróbcie mojego błędu i nie kupujcie go. Powodów jest co najmniej kilka. Po pierwsze – gigantyczna utrata wartości (w ciągu 10 lat od nowości – 90%, dla porównania Fiat Panda -60% i to od dużo mniejszej kwoty), po drugie – potworna awaryjność i zupełna nieprzewidywalność napraw. Reszta nie jest taka zła, ale te dwie pozycje wystarczą. Pora przejść do szczegółów. Przebieg początkowy to 138.000 km.
RENAULT SCENIC II
Cena + pakiet startowy (opony, akumulator, płyny, oleje, filtry, rejestracja) – 25.000 zł.
Wartość na koniec okresu – 8.000 zł.
Utrata wartości (cena z pakietem startowym – wartość na koniec) — 17.000 zł.
Przeglądy przez 5 lat (obowiązkowe, i okresowe) – 4.500 zł.
Naprawy przez 5 lat (wymiana silnika, naprawa turbosprężarki, klocki, tarcze, zawieszenie, amortyzatory, czujniki) – 21.000 zł.
Ubezpieczenie przez 5 lat (oczywiście tylko OC przy moich zniżkach i w mieście) – 3.250 zł.
Paliwo (na dystansie 50 tys. km, cena ropy 4,3 zł/l) – 15.050 zł.
Razem koszty przez 5 lat – 60.800 zł
Razem koszty rocznie – 12.160 zł.
Koszty 1 km z utratą wartości – 1,22 zł.
Dla porównania użytkowany przeze mnie Hyundai i30 z 5 letnią gwarancją, kupiony jako nowy w salonie. Oczywiście, będę nim jeździł znacznie dłużej niż 5 lat, bo wiem, że w tym okresie utrata wartości jest największa, a auto z przebiegiem 50 tys. km nadal nie będzie awaryjne.
HYUNDAI i30
Cena + pakiet startowy (rejestracja) – 50.000 zł (wyprzedaż rocznika + spora zniżka).
Wartość na koniec okresu – 22.000 zł (szacowana).
Utrata wartości (cena z pakietem startowym – wartość na koniec) — 28.000 zł.
Przeglądy przez 5 lat (obowiązkowe, i okresowe) – 4.200 zł.
Naprawy przez 5 lat (nic- 5 lat gwarancji) – 0 zł.
Ubezpieczenie przez 5 lat (OC +AC przy moich zniżkach i w mieście) – 6.100 zł.
Paliwo (na dystansie 50 tys. km, cena benzyny 4,3 zł/l) – 17.200 zł.
Razem koszty przez 5 lat – 55.500 zł
Razem koszty rocznie – 11.100 zł.
Koszty 1 km z utratą wartości – 1,11 zł.
Analizując moje wyliczenia, widać wyraźnie, że auto nowe niekoniecznie musi być droższe od używanego (nawet biorąc pod uwagę utratę wartości). Jeżeli jednak cofniesz się do wpisu o samochodach najtańszych – wyraźnie widzisz, że Fiat Panda czy Uno i tak wypadają znacznie, znacznie lepiej.